This project was designed for a high-profile location: the downstream tip of the Ile Seguin, an island in the Seine. The architects wanted to modify its contours using floor plans in trapezoid form to re-shape the shoreline in both plan and elevation. Instead of a sharp prow, the project develops in broad volumes like the stern of a ship. The programme is housed in these four horizontal volumes, sitting on a strong mineral base.
Inside, there are two types of space. First, the exhibition spaces, which are like variations on a musical theme: visitors discover rooms whose size varies according to the number of works they contain; they are highly flexible and can combine and interact with other spaces. The second, the breathing spaces, which make the visit satisfying and complete. They are the essential intervals that both unite and separate: places for resting, for enjoying the visit experience, or for preparing a change of direction.
All four levels are wrapped in a shimmering skin that covers façades, roof and folds. They are set one on top of the other in stepped array, so that each has an outdoor court – terraces that open magnificent views of Paris.
Le projet se situe à la « proue » de l’Ile Seguin, un emplacement à la fois symbolique et dynamique. L’architecte a décidé de redéfinir les contours de l’île, en retournant sa pointe étroite pour en faire un triangle. Le projet s’ouvre alors, déployant une large façade. Le programme a été disposé, dans cette forme triangulaire, selon quatre volumes en forme de trapèze posés sur un socle.
Deux types d’espaces y prennent place. Les espaces de présentation se succèdent telles les notes d’une variation musicale : Les visiteurs découvrent des salles dont le volume varie en fonction des œuvres exposés. Ces espaces de présentation, pouvant se configurer et se connecter aux autres espaces de diverses manières, sont par nature très flexibles. Les espaces de respiration complètent et enrichissent le parcours en séparant et unissant les espaces de présentations : depuis des « places » où l’on peut marquer un temps de pose ou changer de niveaux, jusqu’à des circulations venant se glisser entre les salles.
Une enveloppe vient entourer les quatre volumes en forme de trapèze, pour former la façade, les plis où viennent se loger des terrasses et la toiture. Elle est le support d’espaces extérieurs, accessibles depuis tous les niveaux, offrant une magnifique vue sur Paris.