Photography by Max Lerouge (c)
We have response to the restructuring and extension of the museum of modern art of Lille, which stands in a magnificent park at Villeneuve d’Ascq, mediates between past and present. The existing building, built to designs by Roland Simounet, only dates back to 1983, but it is already on the Historic monuments list.
In spite of this, rather than install the new parts at a distance, the architects chose to wrap the extension around a corner of the ‘old’ building. The project aims at reconstituting the museum as a continuous ensemble, this by adding new galleries to house a collection of Art Brut works in a travelling movement that extrapolates existing spaces.
The architecture of the extension wraps around the north and east ends of the angular brick building in a double splay of long volumes that are fluid and organic. On one hand the new wing develops in narrow folds to contain a restaurant opening onto a central patio, on the other it extends in larger folds, each of which houses one of the five Art Brut galleries. Each fold opens at its extremity to a wide angle view onto parkland, varying the visit itinerary by moments of rest. Envelopes are sober, in plain untreated concrete, with profiles or perforations to protect large openings from too much direct sunlight.
Photos par Max Lerouge (c)
Le programme comprend la restructuration et l’extension du Musée d’Art Moderne de Lille. Le musée actuel se situe à Villeneuve d’Ascq, dans un magnifique parc. Construit par Rolland Simounet en 1983, le bâtiment est aujourd’hui inscrit à l’Inventaire Supplémentaire des Monuments historique.
Malgré cette inscription, le premier choix a été de ne pas s’installer à distance, mais au contraire de venir envelopper le bâtiment avec l’extension. Le projet vise à reconstituer une entité muséale continue et fluide, ajoutant progressivement au travelling des salles existantes, les nouvelles salles, dont le contenu sera réservé à une très belle collection d’Art Brut.
L’architecture de cette extension vient donc se lover sur les flancs Nord et Est du bâtiment existant en un double éventail de long volumes fluides et organiques : d’un coté l’éventail s’allonge en plis serrés pour abriter un restaurant donnant sur le patio central, de l’autre en plis plus larges pour abriter chacune des cinq salles d’Art Brut. Chaque extrémité de pli vient chercher une grande vue magnifique sur le parc, moment de respiration bénéfique dans le parcours. Les enveloppes sont sobres, béton brut, lisse, avec des modénatures ou encore perforées pour protéger les ouvertures d’un trop grand soleil.