Photography by Philippe Ruault (c)
The automobile manufacturer Citroën wanted their new flagship showroom on the Champs-Elysées to be really ambitious. So we developed a concept that would magnify their cars in a building with strong symbolic presence, a kind of corporate totem composed of eight vehicles stacked on platter one on top of the other. The arrangement forms a gigantic upright display around which visitors move in an ascending/descending spiral movement via flights of stairs and landings. At the top, the sculptural erection opens superb views up and down the avenue, over the city and across the nearby gardens and river.
The cars are displayed on revolving circular platforms under a faceted mirror-ceiling that fragments and multiplies their lines and details. Besides enhancing the presence of the display models, the effect accentuates the vertical reality of space and creates an exhilarating sense of lightness.
Around this scenography, the skin is all in faceted glass and plays on the distinctive shape of the Citroën logo: the chevron. At street level on the Champs-Elysées, the façade begins as a simple flat curtain wall. The double chevron soon appears proliferating as it rises in free and inventive array right up to the summit. The glass front unfolds a gigantic origami, colored by diaphanous white and red film that lets subdued clear light into the interior.
Photos par Philippe Ruault (c)
Citroën a souhaité dans ce projet revenir sur les Champs-Elysées avec un espace d’exposition très ambitieux. Notre objectif a été de magnifier la voiture et sa présence dans le projet, en imaginant une sculpture centrale composée de huit voitures superposées; cette sculpture est comme un présentoir géant, autour duquel les visiteurs s’enroulent par une succession de paliers et d’escaliers qui le mènent jusqu’au sommet du bâtiment, lieu où la vue est magnifique sur l’avenue à ses pieds.
Les voitures sont posées sur des plateformes circulaires qui tournent dont la sous face en miroir facettée va fragmenter leur image : une manière de démultiplier les voitures présentes, d’accentuer la verticalité du lieu et une certaine impression de vertige…
Autour de cette scénographie, l’enveloppe extérieure, d’une seule traite et toute de verre vêtue, raconte le « chevron », emblème de la marque. En façade sur les Champs, l’enveloppe commence par un simple mur rideau plan et régulier. Puis apparait le double chevron qui se développe de manière de plus en plus libre et inventive, jusqu’au sommet. La façade de verre se plie pour devenir un gigantesque origami, teinté de films diaphanes blancs et rouges pour nimber l’intérieur d’une lumière blanche et douce.