The project is located in lot A, the central block of a huge riverside redevelopment known as Lyon-Confluence. Its prime location nearest to the river gave the architects the idea of laying the buildings out as corridors running to the Saône. All three design teams selected to compete for this lot (Manuelle Gautrand, Eric Van Egheraat and Winy Maas) imagined corridor-like sets in irregular array, to open views onto the water and bring in sunlight.
The units are on seven levels, all of them face in two directions and many in three. They are laid out in a clear share-out of ‘reception’ spaces, for general living, and ‘private’ spaces for bedrooms or related uses.
The reception spaces run in enfilade from east to west, which means that every living unit has a crossing space, flexible and unencumbered, opening views towards the Saône. This fluid space terminates in a large loggia, an interior-exterior space depending on the season.
Enclosed and open parts express the need for internal alternation of privacy and reception. Private rooms have façades that present visual details: stamped with yellow patterns suggesting parts of a stylized flower, like a Lyons silk print. Reception spaces show as transparent glazed stretches, their loggias fitted with tall sliding glass doors.
L’opération se situe sur le lot A d’une vaste opération nommée Lyon-confluence. Sa position de choix, la plus proche de la Saône, a incité à disposer les bâtiments en quinconce. Chacun des trois architectes retenus (Manuelle Gautrand, Eric Van Egheraat et Winy Maas) ont imaginé le projet comme des coulisses, pour s’échapper, trouver les vues sur le fleuve et s’ouvrir au soleil.
Les logements s’échelonnent sur sept niveaux, disposant tous d’une double orientation, voire souvent d’une triple orientation. Ils sont organisés suivant une répartition claire d’espaces de « réception », de vie en quelque sorte, et d’espaces plus « intimes », c’est-à-dire de nuit ou d’accompagnement.
Les fonctions de réception sont disposées en enfilade d’est en ouest : le logement possède ainsi un espace ouvert et traversant, flexible et sans obstacle, permettant de libérer une vue depuis tout point de l’espace de réception sur la Saône. Cet espace fluide se termine par de grandes loggias, espaces intérieur-extérieur selon les saisons.
Les façades expriment cette alternance d’intimité et de réception : aux premiers correspondent des façades presque soyeuses, imprimées d’un motif léger comme une estampe jaune reprenant un motif suggestif de fleurs, comme une soierie lyonnaise. Aux seconds correspondent des façades transparentes, vitrées au droit des pièces de réception, puis revêtues de grandes lames de verre coulissantes au droit des loggias.